Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΔΕΥΑ ΠΡΟΣ Κο ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟ






                                
 
           
                                                                       
                                                                               Λάρισα 22 Αυγούστου  2011

Αρ. Πρωτ. 1300




     
              Προς
              κ. Πάρη Κουκουλόπουλο,                 
              Υφυπουργό Εσωτερικών
                                         Αθήνα  


Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Σε συνέχεια της συνάντησής μας στις 14/7/2011 όπου σάς θέσαμε αναλυτικά τα αιτήματα των Δ.Ε.Υ.Α., επανερχόμαστε  και θα θέλαμε να σάς γνωρίσουμε τα παρακάτω :
Όπως είχαμε επισημάνει στην συνάντησή μας, έχει ξεκινήσει σε αρκετές Δ.Ε.Υ.Α. ο έλεγχος των δαπανών τους από τις κατά τόπους υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έλεγχος που προβλέπεται από τον ν. 3852/2010 («Καλλικράτης»). Ο έλεγχος συνοδεύθηκε από πολλά και ποικίλα προβλήματα σύμφωνα με προφορικές και γραπτές αναφορές που δεχθήκαμε από Δ.Ε.Υ.Α. - μέλη μας. Τα προβλήματα αυτά έχουν δημιουργήσει στις Δ.Ε.Υ.Α. σημαντικές καθυστερήσεις στις δραστηριότητές τους και δυσχεραίνουν το έργο τους το οποίο θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.
Ειδικότερα :
  1. Οι κατά τόπους Επίτροποι αγνοούν ή δεν γνωρίζουν επαρκώς το νομικό καθεστώς των Δ.Ε.Υ.Α., καθώς και τη φύση και το αντικείμενό τους. Συγκεκριμένα δεν γνωρίζουν ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. είναι Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, Δημοτικές Επιχειρήσεις ειδικού σκοπού που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και σύμφωνα με τους κανόνες τις ιδιωτικής οικονομίας με βάση το νόμο 1069/80. Σύμφωνα με τα παραπάνω, σε πολλές περιπτώσεις και λόγω της φύσης και του αντικειμένου τους οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν μπορούν να προβλέψουν με ακρίβεια τις ανάγκες τους (π.χ. σε εξοπλισμό, ανταλλακτικά κ.α.) κι αντιμετωπίζουν έκτακτα κι απρόβλεπτα περιστατικά(π.χ. βλάβες δικτύων, θεομηνίες, αύξηση της ζήτησης σε περιόδους αιχμής)  γεγονός που οι Επίτροποι δεν λαμβάνουν υπόψη τους κατά τη διενέργεια του ελέγχου. Ακόμα, αγνοούν ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν είναι και δεν λειτουργούν όπως το δημόσιο και οι Δήμοι και υπήρξαν περιπτώσεις όπου οι Επίτροποι απαίτησαν από Δ.Ε.Υ.Α. να ελεγχθούν σύμφωνα με το δημόσιο λογιστικό σε αντίθεση με την Απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πρακτ. Ολομ. Ελ. Συν.19/2/2011), αλλά και σχετικά έγγραφα του Ελεγκτικού Συνεδρίου (υπαριθμ. πρωτ. 14800/17.3.2011 έγγραφο προς τη Δ.Ε.Υ.Α. Ηρακλείου) που ορίζουν με σαφήνεια ότι ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών των Δ.Ε.Υ.Α. θα διενεργείται με βάση το λογιστικό που τίς διέπει (και όχι σύμφωνα με το δημόσιο λογιστικό), ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν έχει αρμοδιότητα να καθορίζει τα δικαιολογητικά εκκαθάρισης δαπανών των νομικών προσώπων των Δήμων.
  2. Υπήρξαν περιπτώσεις όπου οι Επίτροποι λόγω άγνοιας του νομικού καθεστώτος των Δ.Ε.Υ.Α. απαιτούν από τις επιχειρήσεις την εφαρμογή νομοθεσίας στην οποία δεν υπάγονται. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Δ.Ε.Υ.Α. Ζακύνθου (επισυνάπτεται το σχετικό έγγραφο) όπου ο Επίτροπος για την πρόσληψη προσωπικού ορισμένου χρόνου απαίτησε την εφαρμογή νομοθεσίας και συγκεκριμένα του ν. 2503/97 (άρθρο 18 παρ. 12) που δεν αφορά στις Δ.Ε.Υ.Α., αλλά κατά ρητή πρόβλεψη του Νόμου μόνο τους Δήμους.
  3. Αρκετοί Επίτροποι θεωρούν ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. θα πρέπει να διενεργούν τις προμήθειές  τους σύμφωνα με τον ΕΚΠΟΤΑ, ενώ η άποψη της ΕΔ.Ε.Υ.Α. αλλά και του Υπουργείου σας (υπαριθμ. πρωτ.49805/2007 έγγραφο) είναι ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν υπάγονται στον ΕΚΠΟΤΑ και θα πρέπει να εφαρμόζουν το Π.Δ. 28/80. Η παραπάνω άποψη των Επιτρόπων έχει σοβαρές επιπτώσεις στη λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α. όσον αφορά στη διενέργεια των προμηθειών τους, όπως για παράδειγμα στην προμήθεια καυσίμων απαραίτητων για την λειτουργία τους.
  4. Οι Επίτροποι σε κάποιες περιπτώσεις, κι ενώ σύμφωνα με το άρθρο 169 του ν. 3463/2006 (Δημοτικός Κώδικας) υποχρεούνται να διενεργούν έλεγχο νομιμότητας των δαπανών των Δ.Ε.Υ.Α., προβαίνουν τελείως αναιτιολόγητα  σε έλεγχο σκοπιμότητας και υπεισέρχονται στην ουσία των ελεγχομένων πράξεων. Χαρακτηριστικό αναφέρουμε το παράδειγμα της Δ.Ε.Υ.Α. Χανίων όπου έκριναν ως υπερβολικό το εργολαβικό αντάλλαγμα συμβασιούχων έργου που συνήψε η Δ.Ε.Υ.Α.Χ. (και μάλιστα το συνέκριναν με την αμοιβή συμβασιούχων των Κ.Ε.Π., αντικείμενο που δεν έχει καμιά απολύτως σχέση με το αντικείμενο των Δ.Ε.Υ.Α.) χωρίς να δικαιούνται να προβούν σε τέτοιου είδους αξιολόγηση με βάση τις αρμοδιότητες που τούς παρέχει ο νόμος (επισυνάπτεται το σχετικό έγγραφο). Επίσης, αξίζει να αναφερθεί η προαναφερθείσα περίπτωση της Δ.Ε.Υ.Α. Ζακύνθου η οποία εξέδωσε προκήρυξη πρόσληψης προσωπικού ορισμένου χρόνου για την κάλυψη πρόσκαιρων και εποχιακών αναγκών της επιχείρησης. Η προκήρυξη εγκρίθηκε ως όφειλε από: α. Την Περιφερειακή Διοίκηση και  β. Το Α.Σ.Ε.Π. που προέβη στις αναγκαίες διορθώσεις ώστε η προκήρυξη να είναι σύννομη. Παρά τις εγκρίσεις από τα αρμόδια όργανα ο Επίτροπος  έκρινε ότι  στην προκήρυξη της Δ.Ε.Υ.Α.Ζ. για την πρόσληψη συμβασιούχων ορισμένου χρόνου δεν αιτιολογείται σαφώς κι επαρκώς η ανάγκη για πρόσληψη των λόγω συμβασιούχων, αλλά γενικώς και αορίστως. Επίσης, έκρινε ότι  η εν λόγω  πρόσληψη δεν καλύπτει πρόσκαιρες και εποχιακές ανάγκες, αλλά πάγιες και διαρκείς.
  5.  Από όλα τα παραπάνω, κ. Υπουργέ, σαφώς προκύπτει ότι δεν υπήρξε η απαραίτητη και κατάλληλη προετοιμασία για τη διενέργεια ελέγχου των Δ.Ε.Υ.Α. από τις υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η έλλειψη αυτή προετοιμασίας έχει δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας στις Δ.Ε.Υ.Α. και η κατάσταση επιδεινώνεται από το γεγονός ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. βρίσκονται στη διαδικασία αναδιοργάνωσης και ανασυγκρότησής τους λόγω του «Καλλικράτη».
Για το λόγο αυτό επαναλαμβάνουμε, κ. Υπουργέ, το αίτημά μας το οποίο έχει κατεπείγοντα χαρακτήρα,  να ανασταλεί για ένα εύλογο χρονικό διάστημα ο έλεγχος των Δ.Ε.Υ.Α. από το Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε να υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος να επανεξετασθεί το σύστημα ελέγχου των Δ.Ε.Υ.Α. προς την κατεύθυνση του εξορθολογισμού του ελέγχου και της διαμόρφωσης ενός συστήματος που θα χαρακτηρίζεται από ταχύτητα, αποδοτικότητα, διαφάνεια και θα συμβάλει στην λειτουργία υγιών Δ.Ε.Υ.Α.

Κλείνοντας , θα θέλαμε, κ. Υπουργέ να σάς υπενθυμίσουμε και τα υπόλοιπα κατεπείγοντα αιτήματά μας όπως η υποχρεωτικότητα επέκτασης της χωρικής αρμοδιότητας των Δ.Ε.Υ.Α. σε όλη τη διοικητική Περιφέρεια του Καλλικρατικού Δήμου, η επιβεβαίωση της ισχύος του άρθρου 13 του ν. 1069/80 ώστε να υποχρεούνται οι Δήμοι με πληθυσμό μεγαλύτερο των 10.000 κατοίκων να έχουν και να λειτουργούν Δ.Ε.Υ.Α., η αποσαφήνιση του καθεστώτος προμηθειών των Δ.Ε.Υ.Α. και η εξαίρεσή τους από τον ΕΚΠΟΤΑ, η κατανομή στις Δ.Ε.Υ.Α. της επιχορήγησης του άρθρου 43 παρ. 2 του ν. 2065/92 έτους 2011 και η δραστική μείωση της ίδιας συμμετοχής των Δ.Ε.Υ.Α. στα συγχρηματοδοτούμενα έργα τους.

           Με εκτίμηση
Για το Δ.Σ. της Ε.Δ.Ε.Υ.Α.
      Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Γιώργης Χ. Μαρινάκης
  Δήμαρχος Ρεθύμνης