Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΟΕΔΕΥΑ

22.09.11
Το μέτρο της εργασιακής εφεδρείας έρχεται να προστεθεί στα όσα επώδυνα για τους εργαζομένους και αναποτελεσματικά για την έξοδο της χώρας από την κρίση μέτρα της κυβέρνησης και θεωρείται βέβαιο πώς θα οδηγήσει με ακόμη ταχύτερους ρυθμούς στην κατάρρευση της απασχόλησης που σήμερα βρίσκεται σε «ελεύθερη πτώση».
Η κατ’ απαίτηση της Τρόικας απόφαση της κυβέρνησης για τη συγχώνευση-κατάργηση Οργανισμών και φορέων στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, αντί να οδηγεί σε παραγωγική εύρυθμη λειτουργική ανασυγκρότηση του Δημοσίου, αντιθέτως, κατεδαφίζει κάθε κοινωνική και παραγωγική δραστηριότητα, εκτινάσσοντας στα ύψη την ανεργία και διευρύνοντας το χάσμα της κοινωνικής συνοχής.
Η επέκταση του θεσμού της εργασιακής εφεδρείας στους Ο.Τ.Α. και στις Δημοτικές Επιχειρήσεις αποκαλύπτει τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης. Αν και ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Καστανίδης διέψευσε τον Υφυπουργό του και δήλωσε ότι δεν θα ισχύει η εργασιακή εφεδρεία στους ΟΤΑ και στις Δημοτικές Επιχειρήσεις, δεν τους πιστεύει πλέον κανείς.
Η  Π.Ο.Ε.-Δ.Ε.Υ.Α. είναι κατηγορηματικά αντίθετη στις αδιέξοδες αυτές πολιτικές, που το μόνο τους αποτέλεσμα είναι να συνθλίβουν τον κοινωνικό ιστό της χώρας, να οδηγούν σε χρεοκοπία τους μισθωτούς και να αποδυναμώνουν το κράτος. Στην πρωτοφανή κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι Έλληνες εργαζόμενοι, εξαιτίας της πολιτικής του μνημονίου, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για εργασιακή εφεδρεία, η οποία βέβαια αποτελεί τον προθάλαμο της ανεργίας και μαζικών απολύσεων.
Θα πρέπει να καταλάβει η κυβέρνηση πώς αντί να εξωθεί σε απόλυση χιλιάδες εργαζομένους και μάλιστα χωρίς κανένα απολύτως δημοσιονομικό όφελος είναι καιρός να προωθήσει αναπτυξιακά μέτρα με την ανασυγκρότηση υπηρεσιών και οργανισμών και αξιοποίηση του έμψυχου δυναμικού τους.
            Οι ΔΕΥΑ μετά τις συγχωνεύσεις έχουν ελάχιστο προσωπικό για να καλύψουν τις ανάγκες των δημοτών.  Οι ανάγκες των ΔΕΥΑ απαιτούν προσλήψεις τακτικού προσωπικού και όχι απολύσεις.
Αντιπροσωπεία της Ομοσπονδίας θα μεταβεί στην Αθήνα τις επόμενες ημέρες  και θα πραγματοποιήσει  μέχρι και κατάληψη των γραφείων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών αν δεν την δεχθούν και δεν πάρουν θέση για την εργασιακή εφεδρεία και το ενιαίο μισθολόγιο που προτίθενται να εφαρμόσουν. Ταυτόχρονα θα γίνουν συναντήσεις με τους γραμματείς των κομμάτων και τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους τους στη Βουλή.   
Οι εργαζόμενοι στις ΔΕΥΑ θα αντιπαλέψουν με κάθε τρόπο και μέσον τις αυθαίρετες και αντικοινωνικές ρυθμίσεις των «εφεδρειών» των απολύσεων και των «μισθολογίων πείνας» που τους προορίζουν. Η κυβέρνηση και η τρόικα θα βρει απέναντι όλους τους εργαζόμενους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που συντεταγμένα θα αντιδράσουν σ’ αυτή την προοπτική.

Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



14.09.11
Η κυβέρνηση άρχισε να υλοποιεί τα πιο σκληρά, επαχθή και αντικοινωνικά μέτρα, προκειμένου να ικανοποιήσει δανειστές, αγορές, τρόικα. Η εργασιακή εφεδρεία – προθάλαμος προς την ανεργία – παίρνει σάρκα και οστά με την εγκύκλιο του γραμματέα ΔΕΚΟ που εστάλη προς τις Διοικήσεις Δημόσιων Επιχειρήσεων και Οργανισμών. Σύμφωνα με δηλώσεις του υφυπουργού Εσωτερικών κ. Κουκουλόπουλο η εργασιακή εφεδρεία θα ισχύσει και για τους εργαζόμενους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στις Δημοτικές Επιχειρήσεις. Οι μαύρες λίστες θα οδηγήσουν χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία και την εξαθλίωση.
Διαφωνούμε ριζικά με αυτές τις πολιτικές, ο οποίες οδηγούν μαθηματικά στην κοινωνική χρεοκοπία και στην περαιτέρω αποδυνάμωση και αναποτελεσματικότητα του κράτους.
Στη σκληρή κατάσταση που βιώνουν σήμερα οι Έλληνες εργαζόμενοι δεν υπάρχει περιθώριο για εργασιακή εφεδρεία και κατ’ επέκταση περαιτέρω διεύρυνση της ανεργίας.
Η κυβέρνηση αντί να λαμβάνει μέτρα που ανοίγουν παράθυρο για απολύσεις, θα έπρεπε να προχωρήσει στην ανασυγκρότηση υπηρεσιών και οργανισμών με στόχο την παραγωγική αξιοποίηση όλων των εργαζομένων των οργανισμών και φορέων. Οι  ΔΕΥΑ ιδιαίτερα μετά τον «Καλλικράτη» έχουν μεγάλες ελλείψεις από προσωπικό. Υπάρχει άμεση ανάγκη από προσλήψεις και όχι απολύσεις.
Καλούμε την κυβέρνηση να αντιληφθεί το έγκλημα που πάει να διαπράξει σε βάρος της εργατικής τάξης και των εργαζομένων συνολικά και να πάρει πίσω το «μέτρο» της εργασιακής εφεδρείας». Δεσμευόμαστε για το συντονισμό του αγώνα των εργαζομένων που στόχο θα έχει την ανατροπή των αντεργατικών πολιτικών. 
 
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Δ.Σ. ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ
12.09.11
Την ημέρα του συλλαλητηρίου στη Θεσσαλονίκη συνεδρίασε το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας με τα παρακάτω θέματα.
  1. Προγραμματισμός δράσης.
  2. Ωράριο εργασίας.
  3. Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του 2011.
  4. Εξελίξεις στο θέμα της ΕΥΔΑΠ ΝΗΣΩΝ.
  5.  Διάφορα θέματα
Λόγω των ραγδαίων εξελίξεων στα εργασιακά θέματα και τις προθέσεις της κυβέρνησης να εντάξει τους εργαζόμενους των ΔΕΥΑ στο υπό διαμόρφωση μισθολόγιο για τις ΔΕΚΟ, το Δ.Σ. αποφάσισε.
  1. Την πραγματοποίηση περιφερειακών συσκέψεων για άμεση ενημέρωση των σωματείων.
  2. Να γίνουν συναντήσεις με κυβερνητικούς παράγοντες και ιδιαίτερα με τον αρμόδιο υφυπουργό για τις ΔΕΥΑ κ. Κουκουλόπουλο.
  3. Να ζητήσουμε  μεγαλύτερη στήριξη από την ΕΔΕΥΑ στην κατεύθυνση  να μην καταργηθεί η Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που η ίδια υπογράφει με την ομοσπονδία.
  4. Τα σωματεία να ενημερώσουν όλους τους βουλευτές κατά τόπους επιδίδοντας την επιστολή της ομοσπονδίας και να ζητήσουν την στήριξη και παρέμβαση τους.
  5. Την δημοσίευση σε τοπικές εφημερίδες της επιστολής που έστειλε η Ομοσπονδία στα σωματεία για να μετριαστούν οι αρνητικές εντυπώσεις της κοινής γνώμης μετά τις δημοσιεύσεις αποδοχών εργαζομένων στις ΔΕΥΑ.
  6. Να πραγματοποιηθεί έκτακτο συνέδριο ή διευρυμένο Γενικό Συμβούλιο

Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2011

Oι μισθοί των υπαλλήλων ΔΕΥΑ


Λέγε-Λέγε κάτι θα μείνει...και οι μισθοί των υπαλλήλων των ΔΕΥΑ. Το τελευταίο διάστημα εκπορεύονται από τον υφυπουργό ηλεκτρονικής διακυβέρνησης... Ρόβλια διάφορα κακεντρεχή και υποβολιμαία σχόλια (επίσημα και παρασκηνιακά) συνοδευόμενα από επιλεγμένα στοιχεία, στοχευμένες και παραπλανητικές συγκρίσεις, περί μισθοδοσίας των υπαλλήλων των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και των..δημοσίων υπαλλήλων.

Η προσέγγιση του θέματος είναι εξ’ αρχής πονηρή, υποβολιμαία και οδηγεί στη διαμόρφωση κατευθυνόμενης και λανθασμένης άποψης της κοινής γνώμης με στόχο να πετύχει πρώτα την κατακραυγή των πολιτών κατά των εργαζομένων των ΔΕΥΑ και στη συνέχεια να προβεί σε περεταίρω μείωση μισθών με πρόσχημα τον εξορθολογισμό των μισθών του δημοσίου στο οποίο προσπαθεί από σπόντα (διότι γνωρίζει ότι ευθέως δεν γίνεται) να συμπαρασύρει και τις ΔΕΥΑ στις οποίες ισχύουν (ακόμα τουλάχιστο) Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ).

Ο υφυπουργός, αν γνωρίζει τότε ψεύδεται, συκοφαντεί και γίνεται εντολοδόχος προαποφασισμένων κινήσεων. Αν δεν γνωρίζει, τότε προσφέρει κακές υπηρεσίες και δεν τιμά τη θέση του.

Εξηγούμαι:
1) Σύμφωνα με το νόμο 1069/80 και τις τροποποιήσεις του είναι απολύτως σαφής ο απόλυτος διαχωρισμός του Δήμου ως Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) δηλαδή Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) και της ΔΕΥΑ ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ)

2) Ο ισολογισμός των ΔΕΥΑ δεν επιβαρύνει ούτε αποδίδει σε καμιά περίπτωση τον αντίστοιχο Δήμο και κατά άμεση συνέπεια τον προϋπολογισμό του και επομένως τον προϋπολογισμό της κεντρικής κυβέρνησης. Ας μας πει ο υφυπουργός ή υπουργός οικονομικών ο νυν ή ο προηγούμενος που το επέβαλε, πόσο ωφελήθηκε ο κρατικός προϋπολογισμός ή ο πολίτης από τις μειώσεις μισθών στα πλαίσια του μνημονίου στις ΔΕΥΑ. Η απάντηση είναι ΜΗΔΕΝ. Παραπέμπω στη δήλωση του υφυπουργού εσωτερικών κ. Κουκουλόπουλου στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ τη Δευτέρα 5/9/2011.

3) Ο υφυπουργός συνειδητά και με υστερόβουλες σκέψεις συγκρίνει ανόμοιες καταστάσεις (καρέκλες με πορτοκάλια όπως μας έλεγαν στο Δημοτικό υφυπουργέ)

i) Οι μεικτές, επαναλαμβάνω, οι μεικτές αποδοχές των υπαλλήλων των ΔΕΥΑ έχουν τριπλάσιες κρατήσεις από αυτές των δημοσίων υπαλλήλων. Γιατί δεν συγκρίνει καθαρές αποδοχές;

ii) Οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι υπάλληλοι των ΔΕΥΑ ανήκουν σε διαφορετικούς ασφαλιστικούς φορείς (ΟΠΑΔ και ΙΚΑ αντίστοιχα).

iii) Οι δημόσιοι υπάλληλοι δικαιούνται ΕΦΑΠΑΞ, οι υπάλληλοι των ΔΕΥΑ αποζημίωση απόλυσης όπως στον ιδιωτικό τομέα και μάλιστα διέπεται από διάταξη χουντικού αναγκαστικού νόμου.

iv) Οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν συνταγματική προστασία ως προς τη μονιμότητά τους, οι υπάλληλοι των ΔΕΥΑ έχουν συμβάσεις αορίστου χρόνου (αυτό εκμεταλλεύονται για τις εργασιακές εφεδρείες και στο δημόσιο).

v) Οι υπάλληλοι των ΔΕΥΑ πληρώνονται με ΣΣΕ μεταξύ της ΕΔΕΥΑ και της ΠΟΕ ΔΕΥΑ ή του εκάστοτε Δήμου και της αντίστοιχης ΔΕΥΑ. Οι δημόσιοι υπάλληλοι πληρώνονται από τον κρατικό κορβανά.

vi) Οι δημόσιοι υπάλληλοι ανήκουν στην ΑΔΕΔΥ ενώ οι υπάλληλοι των ΔΕΥΑ στη ΓΣΕΕ

4) Ο υφυπουργός προσπαθώντας να στηρίξει την προπαγάνδα του διοχετεύει πίνακα «υψηλά» αμειβόμενων υπαλλήλων των ΔΕΥΑ σε απόλυτα νούμερα μεικτών αποδοχών (βλ.3i) ενώ κάνει γενικότερες συγκρίσεις αναφέροντας ποσοστά και όχι απόλυτους αριθμούς.

Πρέπει να σημειωθεί ότι από τους 6.000 εργαζόμενους των ΔΕΥΑ βρήκε περίπου 30 με υψηλούς μισθούς εκ των οποίων αρκετοί είναι Π.Ε. μηχανικοί οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι τα συντεχνιακά τους προνόμια παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού (και παλαιότερα ως υπουργός παιδείας το 1995 και πρόσφατα στις 3/9/11 στη συνδιάσκεψη) για σπάσιμο των συντεχνιών και των “δικαιωμάτων” τους (δεκαέξι χρόνια αδράνεια ή κατά τους επικοινωνιολόγους… σταθερότητα).

5) Στην περίπτωση της Κοζάνης ο υπάλληλος Υ.Ε. της ΔΕΥΑΚοζάνης είναι εργάτης βιολογικού καθαρισμού (Δε γνωρίζω πολλούς να επιδιώκουν τέτοιου είδους εργασία) με ΕΞΙ (6) παιδιά και υπερδεκαετή προϋπηρεσία όπου στις μεικτές αποδοχές υπάρχουν και κάποιες υπερωρίες (δήλωση Δημάρχου Κοζάνης στα τοπικά μέσα στις 5/9/11) αλλά και ως γνωστό την αποχέτευση όλοι μας, όπως και ο υφυπουργός, τη χρησιμοποιεί επτά μέρες την εβδομάδα. Επίσης, οι μεικτές αποδοχές των 43.000 μεταφράζονται σε περίπου 30.500€ καθαρές. Ας μας πει ο υφυπουργός αν τα 30.500€ είναι αρκετά για οκταμελή οικογένεια. Οι μηνιαίες αποδοχές του συγκεκριμένου εργαζόμενου είναι 2.500€. Καταντάει γελοιότητα η υψηλομισθία προσθέτοντας και το κουτσουρεμένο επίδομα πολυτέκνων ενώ ψιλά τα γράμματα της υπογεννητικότητας στη χώρα.

6) Η ΠΟΕ ΔΕΥΑ οφείλει να διερευνήσει όλες τις περιπτώσεις μία προς μία και να αποκαλύψει την πραγματικότητα ή και την πιθανή - πραγματική όμως - στρέβλωση. Να καταγγείλει τον υφυπουργό ως φερέφωνο ανομολόγητων συμφερόντων και αποφάσεων, συκοφάντη και εκφραστή μιας γκεμπελικής τακτικής σε περίοδο δημοκρατίας (στα χαρτιά) με εργαλεία τα ΜΜΕ (γραπτά και ηλεκτρονικά) και πολύ καλά αμειβόμενους (πάνω και κάτω από το τραπέζι, όχι κατ’ ανάγκη μόνο με χρήματα αλλά και με εξουσία και προβολή) «δημοσιογράφους» εντολοδόχους και αναπαραγωγούς κατευθυνόμενων από την εξουσία πληροφοριών, αποκρύπτοντας την άποψη της άλλης πλευράς.

Ο στόχος του υφυπουργού και κατ’ επέκταση της κυβέρνησης, είναι σε δύο επίπεδα.
Πρώτα, η προσέγγιση του θέματος είναι εξ’ αρχής πονηρή, υποβολιμαία και οδηγεί στη διαμόρφωση κατευθυνόμενης και λανθασμένης άποψης της κοινής γνώμης με στόχο να πετύχει πρώτα την κατακραυγή των πολιτών κατά των εργαζομένων των ΔΕΥΑ προκαλώντας τη διάρρηξη του κοινωνικού ιστού και στρέφοντας με τα ψευδή στοιχεία την υπόλοιπη κοινωνία (καταναλώτρια του ευαίσθητου «προϊόντος» όπως το νερό) κατά των εργαζομένων (δοκιμασμένη τακτική).

Και έπειτα, να προβεί σε περεταίρω μείωση μισθών, με προκάλυψη και δικαιολογία απόλυτα αυθαίρετη, τον εξορθολογισμό του μισθολογίου του δημοσίου που οι ίδιοι δημιούργησαν (με ρουσφετολογικές προσλήψεις, με ρουσφετολογικές μετατάξεις και επιδόματα στους δικούς τους και ο καθένας στο υπουργείο του). Προσπαθεί με πλάγιο τρόπο (διότι γνωρίζει ότι ευθέως δεν γίνεται να επέμβει στις Σ.Σ.Ε. μεταξύ διοίκησης και εργαζόμενων όπως συνάπτονται σε όλα τα Ν.Π.Ι.Δ.) να συμπαρασύρει και τις ΔΕΥΑ στις οποίες ισχύουν (ακόμα τουλάχιστο) Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ).

Σε ότι αφορά το επιχείρημα ότι η μισθοδοσία των εργαζομένων επηρεάζει τη συνολική τιμή του νερού, θα πρέπει να μας πουν για κάθε ΔΕΥΑ ξεχωριστά (και είναι θέμα του κάθε Δήμου και όχι του Υπουργείου Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αλλά εμμέσως του Υπουργείου Εσωτερικών) πόσο επηρεάζει η μισθοδοσία στην τιμή του νερού, πόσο θα μειωθεί η τιμή σε σχέση με τη μείωση των μισθών και για πόσο χρόνο (όχι όπως η εφορία επιστρέφει τα χρήματα λόγω αποδείξεων τον Ιούνιο, και να επιβάλλεται έκτακτη εισφορά τον Αύγουστο για να τα πάρει πίσω) και πόσο επηρεάζει την τιμή του νερού η τιμή του ρεύματος προς τις ΔΕΥΑ - βιομηχανίες παραγωγής νερού - αφού δεν κοστολογείται ως βιομηχανικό αλλά ως οικιακό, και ποια θα είναι η πτώση της τιμής του νερού στην περίπτωση που οι ΔΕΥΑ κοστολογούν με τιμές βιομηχανικού ρεύματος και όχι οικιακού.

Σε κάθε περίπτωση και διαχρονικά, το κράτος χρησιμοποιεί τους υπαλλήλους των ΔΕΥΑ όπως το βολεύει. Άλλοτε ως δημόσιο (περικοπή μισθών από το πρώτο μνημόνιο χωρίς το υπουργείο οικονομικών να καρπούται ούτε ένα ευρώ) και άλλοτε ως ιδιωτικό τομέα (ασφάλιση ΙΚΑ, μη καταβολή εφάπαξ, ιδιότυπες αποφάσεις που βασίζονται στο δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων ή σ’ αυτό των ιδιωτικών κατά το δοκούν)

Η ΠΟΕ ΔΕΥΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΡΑΣΕΙ ΤΩΡΑ.
Και επειδή τα ΜΜΕ θα την αποκλείσουν υπάρχει άλλος τρόπος. Να κατατεθεί αγωγή για συκοφαντική δυσφήμιση και διασπορά ψευδών ειδήσεων κατά παντός υπευθύνου (και του υφυπουργού) και ταυτόχρονα να προκηρύξει απεργία με μόνο αίτημα την αποκατάσταση από την κυβέρνηση της αλήθειας στο ίδιο επίπεδο και εύρος δημοσιότητας. Ταυτόχρονα να προβεί σε πανελλαδική ταυτόχρονη διακοπή του νερού για τόσο χρόνο ώστε να μην προκληθεί πρόβλημα, αλλά για να αποκαλύψει την αλήθεια σε κάθε σπίτι.
www.inews.gr

Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2011

ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

06.09.11
Το τελευταίο διάστημα ήλθαν στο φως της δημοσιότητας στοιχεία που αφορούν  μισθούς του προσωπικού των Δ.Ε.Υ.Α. οι οποίοι χαρακτηρίζονται αδικαιολόγητα υψηλοί και δυσανάλογοι με τη δυσμενή οικονομική κατάσταση της χώρας μας. Επειδή έχει δημιουργηθεί μία παραπλανητική εικόνα για τις αποδοχές του προσωπικού, διευκρινίζουμε τα εξής:
Οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν ανήκουν στο δημόσιο τομέα, είναι αυτοτελείς επιχειρήσεις ως προς τους Δήμους και λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας με βάση τον ιδρυτικό τους νόμο (ν. 1069/80).Οι υπηρεσίες που παρέχουν οι Δ.Ε.Υ.Α. (ύδρευση, αποχέτευση, επεξεργασία λυμάτων, τηλεθέρμανση) είναι ανταποδοτικές, ενώ η λειτουργία τους δεν επιβαρύνει τον προϋπολογισμό των αντίστοιχων Δήμων και τον κρατικό προϋπολογισμό. 
Το προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α. είναι προσωπικό ιδιωτικού δικαίου, διέπεται από την εργατική νομοθεσία  και αμείβεται με βάση είτε την Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α. που συνάπτει κάθε χρόνο η Ομοσπονδία των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α. (Π.Ο.Ε.-Δ.Ε.Υ.Α.)  με την εργοδοτική ένωση των Δ.Ε.Υ.Α. (Ε.Δ.Ε.Υ.Α.), είτε με βάση επιχειρησιακές συμβάσεις, είτε με αποφάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων των ΔΕΥΑ για τα διευθυντικά στελέχη (ν. 1069/80). Με βάση την Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας  αμείβεται περίπου το 80% των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α. (σε σύνολο 6.500 εργαζομένων), με βάση τις επιχειρησιακές συμβάσεις αμείβεται το 15 % των εργαζομένων και με αποφάσεις των Δ.Σ. των ΔΕΥΑ το υπόλοιπο 5%.
Η Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α. προβλέπει για το προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α. αμοιβές σε απολύτως λογικά πλαίσια και σύμφωνα με το είδος και τις απαιτήσεις της παρεχόμενης εργασίας. Οι τυχόν ακραίες περιπτώσεις αμοιβών προέρχονται από τις αποφάσεις των Δ.Σ. των ΔΕΥΑ.
 Αξίζει να επισημανθεί ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. λόγω του αντικειμένου τους (ύδρευση, αποχέτευση, επεξεργασία λυμάτων, τηλεθέρμανση) απαιτούν ένταση εργασίας και προσωπικό με εξειδίκευση και υψηλή τεχνογνωσία που να μπορεί να ανταποκριθεί με επάρκεια και αποτελεσματικότητα στις ανάγκες τις επιχείρησης. Πρέπει, επιπλέον, να επισημανθεί ότι στις Δ.Ε.Υ.Α. λόγω της φύσης του αντικειμένου τους   (βλάβες, έκτακτα περιστατικά κ.α.) απαιτείται σε αρκετές περιπτώσεις υπερωριακή απασχόληση του προσωπικού τους, που μαζί με τις βάρδιες, την επιφυλακή σε 24ωρη βάση, τις ανθυγιεινές συνθήκες εργασίες κ.α. δικαιολογεί αποδοχές ελαφρώς  υψηλότερες από το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων  και δημοτικών υπαλλήλων.
Οι εργαζόμενοι των ΔΕΥΑ συγκριτικά με τους δημόσιους και δημοτικούς υπαλλήλους δεν έχουν κατοχυρωμένη μονιμότητα, δεν δικαιούνται εφάπαξ, έχουν μειωμένα θεσμικά δικαιώματα και έχουν μικρότερη αποζημίωση λόγο συνταξιοδότησης από τους ιδιωτικούς υπαλλήλους κ.α.
Συγκρίνοντας όλο το φάσμα της εργασιακής σχέσης (οικονομικά και θεσμικά), η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ είναι σε δυσμενέστερη θέση από τους εργαζόμενους στο δημόσιο και στους δήμους.
Οι κραυγαλέες και προκλητικές περιπτώσεις αποδοχών που δημοσιοποιήθηκαν αφορούν διευθυντικά στελέχη που αμείβονται με αποφάσεις των Δ.Σ. των ΔΕΥΑ και όχι με Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που αμείβεται το 95% των εργαζομένων.
Η ομοσπονδία των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ έχει καταγγείλει επανειλημμένως την τακτική των Δ.Σ. των ΔΕΥΑ που αποφασίζουν για μισθούς διευθυντικών στελεχών που προκαλούν το κοινό αίσθημα. Η ομοσπονδία στηρίζει και περιφρουρεί τις αποδοχές των εργαζομένων που προκύπτουν από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
Καταγγέλλουμε τον Υφυπουργό Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Ρόβλια ο οποίος έχει αναλάβει  εργολαβικά την απαξίωση εργαζομένων στις δημοτικές επιχειρήσεις διαρρέοντας σταδιακά στον τύπο μεμονωμένες περιπτώσεις υψηλών αποδοχών για να περάσουν τις αντεργατικές επιλογές και το ξεπούλημα των επιχειρήσεων χωρίς αντιστάσεις. Υπάρχει σχέδιο με προφανή στόχο την ιδιωτικοποίηση του νερού στην περιφέρεια, επεκτείνοντας τα όρια των υπό ιδιωτικοποίηση ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ σε όλη την Ελλάδα.
Εξαιτίας των ελάχιστων ακραίων και μεμονωμένων περιπτώσεων δεν θα πρέπει σε καμιά περίπτωση να πληγούν οι ίδιες οι επιχειρήσεις σε μία περίοδο, μάλιστα, ιδιαιτέρως κρίσιμη γι’ αυτές, αφού οι περισσότερες βρίσκονται σε φάση ανασυγκρότησης και αναδιοργάνωσης λόγω των συγχωνεύσεων που προέβλεψε ο «Καλλικράτης». Οι δραστηριότητες και το έργο των Δ.Ε.Υ.Α. στα τριάντα χρόνια της λειτουργίας τους έχουν συμβάλει αναμφισβήτητα στη βελτίωση των υποδομών της χώρας μας σε τομείς ζωτικής σημασίας, καθώς και στην προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος.
 

Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΔΕΥΑ ΠΡΟΣ Κο ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟ






                                
 
           
                                                                       
                                                                               Λάρισα 22 Αυγούστου  2011

Αρ. Πρωτ. 1300




     
              Προς
              κ. Πάρη Κουκουλόπουλο,                 
              Υφυπουργό Εσωτερικών
                                         Αθήνα  


Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Σε συνέχεια της συνάντησής μας στις 14/7/2011 όπου σάς θέσαμε αναλυτικά τα αιτήματα των Δ.Ε.Υ.Α., επανερχόμαστε  και θα θέλαμε να σάς γνωρίσουμε τα παρακάτω :
Όπως είχαμε επισημάνει στην συνάντησή μας, έχει ξεκινήσει σε αρκετές Δ.Ε.Υ.Α. ο έλεγχος των δαπανών τους από τις κατά τόπους υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έλεγχος που προβλέπεται από τον ν. 3852/2010 («Καλλικράτης»). Ο έλεγχος συνοδεύθηκε από πολλά και ποικίλα προβλήματα σύμφωνα με προφορικές και γραπτές αναφορές που δεχθήκαμε από Δ.Ε.Υ.Α. - μέλη μας. Τα προβλήματα αυτά έχουν δημιουργήσει στις Δ.Ε.Υ.Α. σημαντικές καθυστερήσεις στις δραστηριότητές τους και δυσχεραίνουν το έργο τους το οποίο θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.
Ειδικότερα :
  1. Οι κατά τόπους Επίτροποι αγνοούν ή δεν γνωρίζουν επαρκώς το νομικό καθεστώς των Δ.Ε.Υ.Α., καθώς και τη φύση και το αντικείμενό τους. Συγκεκριμένα δεν γνωρίζουν ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. είναι Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, Δημοτικές Επιχειρήσεις ειδικού σκοπού που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και σύμφωνα με τους κανόνες τις ιδιωτικής οικονομίας με βάση το νόμο 1069/80. Σύμφωνα με τα παραπάνω, σε πολλές περιπτώσεις και λόγω της φύσης και του αντικειμένου τους οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν μπορούν να προβλέψουν με ακρίβεια τις ανάγκες τους (π.χ. σε εξοπλισμό, ανταλλακτικά κ.α.) κι αντιμετωπίζουν έκτακτα κι απρόβλεπτα περιστατικά(π.χ. βλάβες δικτύων, θεομηνίες, αύξηση της ζήτησης σε περιόδους αιχμής)  γεγονός που οι Επίτροποι δεν λαμβάνουν υπόψη τους κατά τη διενέργεια του ελέγχου. Ακόμα, αγνοούν ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν είναι και δεν λειτουργούν όπως το δημόσιο και οι Δήμοι και υπήρξαν περιπτώσεις όπου οι Επίτροποι απαίτησαν από Δ.Ε.Υ.Α. να ελεγχθούν σύμφωνα με το δημόσιο λογιστικό σε αντίθεση με την Απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πρακτ. Ολομ. Ελ. Συν.19/2/2011), αλλά και σχετικά έγγραφα του Ελεγκτικού Συνεδρίου (υπαριθμ. πρωτ. 14800/17.3.2011 έγγραφο προς τη Δ.Ε.Υ.Α. Ηρακλείου) που ορίζουν με σαφήνεια ότι ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών των Δ.Ε.Υ.Α. θα διενεργείται με βάση το λογιστικό που τίς διέπει (και όχι σύμφωνα με το δημόσιο λογιστικό), ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν έχει αρμοδιότητα να καθορίζει τα δικαιολογητικά εκκαθάρισης δαπανών των νομικών προσώπων των Δήμων.
  2. Υπήρξαν περιπτώσεις όπου οι Επίτροποι λόγω άγνοιας του νομικού καθεστώτος των Δ.Ε.Υ.Α. απαιτούν από τις επιχειρήσεις την εφαρμογή νομοθεσίας στην οποία δεν υπάγονται. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Δ.Ε.Υ.Α. Ζακύνθου (επισυνάπτεται το σχετικό έγγραφο) όπου ο Επίτροπος για την πρόσληψη προσωπικού ορισμένου χρόνου απαίτησε την εφαρμογή νομοθεσίας και συγκεκριμένα του ν. 2503/97 (άρθρο 18 παρ. 12) που δεν αφορά στις Δ.Ε.Υ.Α., αλλά κατά ρητή πρόβλεψη του Νόμου μόνο τους Δήμους.
  3. Αρκετοί Επίτροποι θεωρούν ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. θα πρέπει να διενεργούν τις προμήθειές  τους σύμφωνα με τον ΕΚΠΟΤΑ, ενώ η άποψη της ΕΔ.Ε.Υ.Α. αλλά και του Υπουργείου σας (υπαριθμ. πρωτ.49805/2007 έγγραφο) είναι ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν υπάγονται στον ΕΚΠΟΤΑ και θα πρέπει να εφαρμόζουν το Π.Δ. 28/80. Η παραπάνω άποψη των Επιτρόπων έχει σοβαρές επιπτώσεις στη λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α. όσον αφορά στη διενέργεια των προμηθειών τους, όπως για παράδειγμα στην προμήθεια καυσίμων απαραίτητων για την λειτουργία τους.
  4. Οι Επίτροποι σε κάποιες περιπτώσεις, κι ενώ σύμφωνα με το άρθρο 169 του ν. 3463/2006 (Δημοτικός Κώδικας) υποχρεούνται να διενεργούν έλεγχο νομιμότητας των δαπανών των Δ.Ε.Υ.Α., προβαίνουν τελείως αναιτιολόγητα  σε έλεγχο σκοπιμότητας και υπεισέρχονται στην ουσία των ελεγχομένων πράξεων. Χαρακτηριστικό αναφέρουμε το παράδειγμα της Δ.Ε.Υ.Α. Χανίων όπου έκριναν ως υπερβολικό το εργολαβικό αντάλλαγμα συμβασιούχων έργου που συνήψε η Δ.Ε.Υ.Α.Χ. (και μάλιστα το συνέκριναν με την αμοιβή συμβασιούχων των Κ.Ε.Π., αντικείμενο που δεν έχει καμιά απολύτως σχέση με το αντικείμενο των Δ.Ε.Υ.Α.) χωρίς να δικαιούνται να προβούν σε τέτοιου είδους αξιολόγηση με βάση τις αρμοδιότητες που τούς παρέχει ο νόμος (επισυνάπτεται το σχετικό έγγραφο). Επίσης, αξίζει να αναφερθεί η προαναφερθείσα περίπτωση της Δ.Ε.Υ.Α. Ζακύνθου η οποία εξέδωσε προκήρυξη πρόσληψης προσωπικού ορισμένου χρόνου για την κάλυψη πρόσκαιρων και εποχιακών αναγκών της επιχείρησης. Η προκήρυξη εγκρίθηκε ως όφειλε από: α. Την Περιφερειακή Διοίκηση και  β. Το Α.Σ.Ε.Π. που προέβη στις αναγκαίες διορθώσεις ώστε η προκήρυξη να είναι σύννομη. Παρά τις εγκρίσεις από τα αρμόδια όργανα ο Επίτροπος  έκρινε ότι  στην προκήρυξη της Δ.Ε.Υ.Α.Ζ. για την πρόσληψη συμβασιούχων ορισμένου χρόνου δεν αιτιολογείται σαφώς κι επαρκώς η ανάγκη για πρόσληψη των λόγω συμβασιούχων, αλλά γενικώς και αορίστως. Επίσης, έκρινε ότι  η εν λόγω  πρόσληψη δεν καλύπτει πρόσκαιρες και εποχιακές ανάγκες, αλλά πάγιες και διαρκείς.
  5.  Από όλα τα παραπάνω, κ. Υπουργέ, σαφώς προκύπτει ότι δεν υπήρξε η απαραίτητη και κατάλληλη προετοιμασία για τη διενέργεια ελέγχου των Δ.Ε.Υ.Α. από τις υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η έλλειψη αυτή προετοιμασίας έχει δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας στις Δ.Ε.Υ.Α. και η κατάσταση επιδεινώνεται από το γεγονός ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. βρίσκονται στη διαδικασία αναδιοργάνωσης και ανασυγκρότησής τους λόγω του «Καλλικράτη».
Για το λόγο αυτό επαναλαμβάνουμε, κ. Υπουργέ, το αίτημά μας το οποίο έχει κατεπείγοντα χαρακτήρα,  να ανασταλεί για ένα εύλογο χρονικό διάστημα ο έλεγχος των Δ.Ε.Υ.Α. από το Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε να υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος να επανεξετασθεί το σύστημα ελέγχου των Δ.Ε.Υ.Α. προς την κατεύθυνση του εξορθολογισμού του ελέγχου και της διαμόρφωσης ενός συστήματος που θα χαρακτηρίζεται από ταχύτητα, αποδοτικότητα, διαφάνεια και θα συμβάλει στην λειτουργία υγιών Δ.Ε.Υ.Α.

Κλείνοντας , θα θέλαμε, κ. Υπουργέ να σάς υπενθυμίσουμε και τα υπόλοιπα κατεπείγοντα αιτήματά μας όπως η υποχρεωτικότητα επέκτασης της χωρικής αρμοδιότητας των Δ.Ε.Υ.Α. σε όλη τη διοικητική Περιφέρεια του Καλλικρατικού Δήμου, η επιβεβαίωση της ισχύος του άρθρου 13 του ν. 1069/80 ώστε να υποχρεούνται οι Δήμοι με πληθυσμό μεγαλύτερο των 10.000 κατοίκων να έχουν και να λειτουργούν Δ.Ε.Υ.Α., η αποσαφήνιση του καθεστώτος προμηθειών των Δ.Ε.Υ.Α. και η εξαίρεσή τους από τον ΕΚΠΟΤΑ, η κατανομή στις Δ.Ε.Υ.Α. της επιχορήγησης του άρθρου 43 παρ. 2 του ν. 2065/92 έτους 2011 και η δραστική μείωση της ίδιας συμμετοχής των Δ.Ε.Υ.Α. στα συγχρηματοδοτούμενα έργα τους.

           Με εκτίμηση
Για το Δ.Σ. της Ε.Δ.Ε.Υ.Α.
      Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Γιώργης Χ. Μαρινάκης
  Δήμαρχος Ρεθύμνης